woensdag 3 oktober 2012

Tekenen op muziek

Tijdens de co-teaching deze week stond het leerplan bewegingsopvoeding centraal. En, specifiek dan : bewegen in de tijd en de ruimte.
De 'ruimte' was een heel groot blad, de 'tijd' was een muziekje uit onze schrijfdanscollectie.

Met een koptelefoon op het hoofd sloten de kleuters zich af van de geluiden in de klas en konden zich helemaal laten gaan op de muziek.  Krullen, puntjes, strepen, rondes, bogen, ... het mocht allemaal.  Sterker nog : het moést!
Het was helemaal niet de bedoeling om echte tekeningen te maken (kindjes, huizen, wolken...). Het gevoel van de muziek, het ritme en de klankkleur moesten omgezet worden op papier.  De oudsten konden daarvoor zelfs een licht kleur (voor de speelse, hoge of lichte muziek) en een donker kleur (voor de zware, dreigende of treurige muziek) kiezen.  Met twee handen of één hand, het maakte ook niet uit.  
Schrijfdans dus, met twee, en eigenlijk ook een beetje alleen.
Ze vonden het héérlijk!

En intussen konden de klasjuffen ongestoord enkele kleuters intens begeleiden, wat helemaal de bedoeling is van de co-teaching.

Kijk maar even mee naar de foto's.


Die van juf Ingrid vind je HIER.

















De foto's van juf Nancy's klas vind je HIER.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten